Om klubben – Kolstad

En klubb i rask utvikling

Kolstad Håndball ble opprettet i 1972, samtidig med resten av Kolstad Idrettslag. Vi er en del av ett allianseidrettslag, som består av Kolstad Håndball og Kolstad Fotball.

Klubben har opplevd en voldsom vekst de siste årene, og har over 300 medlemmer som spiller håndball. Det er jenter og gutter i alle aldre, som kommer fra mange forskjellige nasjonaliteter. Mye av veksten skyldes Kolstad Arena, en fantastisk flott idrettshall som ble bygd i 2018.

Kolstad har et elitelag for herrer som for tiden er Norges beste håndballklubb. Vi har vunnet både serie, NM og sluttspill de siste to årene, noe ingen andre norske lag har klart tidligere. Klubben spiller i REMA 1000-ligaen, og har de siste årene kvalifisert seg til EHF Champions League.

Kolstad arrangerer en rekke aktiviteter for barn og ungdom. Klubben har i samarbeid med NHF Region Nord tatt ansvar for spiller- og trenerutvikling på guttesiden i en region som aktiviserer Trøndelag, Møre og Romsdal, Nordland, Troms og Finnmark. Kolstad har også tatt ansvar for spisset toppidrett for guttene på Heimdal VGS, en skole som nå har over 150 håndballelever. I tillegg arrangerer vi REMA 1000 Trondheim Håndballcup, som er Norges største innendørs håndballcup. Samt en rekke håndballskoler og inspirasjonssamlinger rundt omkring i hele landet.

Klubben har over sponsorer som gir et viktig bidrag til at vi kan skape alle disse fantastiske aktivitetene. Våre Generalpartnere er REMA 1000 og Sinkaberg.

Våre verdier

Klubbens verdier er inspirert av bydelens historie. Kolstad ble utbygd som drabantby på slutten av 1960-tallet. På den tiden møttes folk med forskjellig bakgrunn for å bo tett på hverandre. Innbyggerne lærte seg å leve sammen på tross av motsetninger og ulike interesser. Fra dette oppstod et begrep som gikk på folkemunne i Trondheim – Kolstadrampen.

Trønderen Åge Aleksandersen diktet en låt med tittelen Ramp – en fortelling som blant annet handlet om behovet for idrettslag og organisasjoner som kunne fange opp rampen.

Kolstads verdier Rå – Ambisiøs – Modig og Profesjonell (RAMP) skal gjenspeiles i arbeidet vi gjør, på og utenfor banen. Vi skal ha glimt i øyet, skape et positivt fellesskap og det skal være lov å være seg selv. Hos Kolstadrampen er alle velkomne uavhengig av hudfarge, religion og kultur.