Fra RBK og «hjem» til håndballen
Han har solgt kaffemaskiner og kinoreklame og vært partneransvarlig i RBK. Nå bruker Vegard Selven sine markedskunnskaper og nettverkskontakter til å skape flere gode og lojale samarbeidspartnere for Kolstad.
– Vi har høye ambisjoner i Kolstad og jobber etter en femårsplan som innebærer et mål om å ha en partner-omsetning på 15 millioner kroner. Det nivået er ikke et luftslott, men høyst realistisk, sier 43-åringen fra Klæbu. Til tross for sine seks år i Rosenborg, er det håndball-menneske han er.
Oppvokst i Klæbu-håndballen
– Jeg vokste opp i Klæbu og spilte håndball der fra jeg var ni år og til jeg ble senior. Høyeste nivå for meg var da vi spilte i 2. divisjon, forteller Vegard. Ansettelsen i Kolstad er altså på et vis som å komme «hjem» – til håndballen.
Kolstad håndballs markedssjef har en bachelor fra BI med markedskommunikasjon som hovedtema. Utdannelsen var han ferdig med i 2000, og første stasjon på yrkesveien ble hos Oslo-firmaet Hygoform, som selger av kaffemaskiner. Der ble Vegard bare ett år. Trondheim kallet, og hos CAPA, leverandør av kinoreklame, ventet neste jobb, en jobb han ble værende i helt frem til 2013. Da gikk ferden til Lerkendal og RBK, og det var faktisk der han fikk den første Kolstad-kontakten.
– Jeg er jo håndballmenneske, og jeg fulgte selvsagt Kolstad fra tribunen. Da Jostein (Sivertsen) tok kontakt og spurte om han kunne møte meg på Lerkendal for å se hvordan markedsarbeidet fungerte hos RBK, var han naturligvis hjertelig velkommen.
Ingen baktanke med RBK-besøk
Jostein dukket opp hos RBKs partneransvarlige. Hadde han allerede da en «baktanke» med besøket, om å overtale Vegard til «klubb-bytte»?
– Nei, der var jeg ikke allerede da, sier Jostein med et smil og fortsetter:
– Jeg kjente Vegard litt via et partnertreff hos Trondheim Torg. Vi i Kolstad la i 2019 en plan om innen 2024 å bli Norges beste klubb. Det var derfor naturlig å snakke mer med ham om hvordan man drev markedsarbeid i Rosenborg. For å nå vårt mål med femårsplanen ble vi fort klar over at det var nødvendig å ansette en markedssjef. Da den beslutningen var tatt, var Vegard egentlig den eneste på blokka mi. Vi søkte en person med kompetanse, erfaring og nettverkskontakt og som har et idrettsengasjement – aller helst mot håndball. Vegard scoret maks på alle tre kriterier.
– Å gå til en slik ansettelse er ingen enkel sak. Det finnes mange nok eksempel på virksomheter som har bommet. Vi har truffet. Vi er kjempefornøyde med Vegard. Han er ydmyk, jordnær og en morsom kar som har glidd fint inn i miljøet vårt, skryter Jostein Sivertsen.
Hvorfor «ja» til Kolstad?
Men seks år i Norges beste fotballklubb i en jobb du trivdes godt i; hvorfor da si «ja» til Kolstad?
– Fra sidelinjen hadde jeg fått et godt inntrykk av Kolstad, og jeg syntes deres ambisjoner og offensive femårsplan virket veldig spennende. Så da tilbudet om jobb som markedssjef kom, da var det ikke så vanskelige å takke «ja» til det, forklarer Vegard.
– Etter et drøyt år i Kolstad, hva er forskjellen på å jobbe i Kolstad i forhold til i RBK?
– Den største forskjellen er klubbstørrelsen og budsjettene. Dessuten var jobben min i RBK mer rendyrket med ansvar for salg og partneroppfølging, mens jeg i Kolstad har et mer helhetlig ansvar, med hånden på rattet på alt som har med markedsarbeid å gjøre, i tett dialog med Jostein.
– I tillegg er jo RBK en mer kjent merkevare, kjent for sine titler og mesterskap, noe som ikke er tilfellet for Kolstad – enn så lenge. Men Kolstad er i en situasjon til å slå nedenfra; folk liker underdogs.
– Du har jo stort nettverk fra de seks årene i RBK, men hvordan blir du møtt når du nå er ut for å selge Kolstad?
– Med positivitet. Kolstad blir oppfattet som et spennende produkt med en fin historie. Det er jo en svært imponerende jobb som er gjort i klubben lenge før jeg kom inn i bildet som gjør at vi har denne posisjonen. Så har jeg en stor tro på det vi sammen skaper i Kolstad nå og vårt uttalte mål om å bli Norges beste lag på herresiden. Gode samarbeidspartnere som vi både får og ikke minst gir verdi til, er veldig viktig for å lykkes med dette. Jeg håper min begeistring smitter over på dem jeg prater med, smiler Vegard og fortsetter:
– Trondheim er kjent for å være en nettverksby og det er viktig for oss at også Kolstad sitt partnernettverk er konkurransedyktig og attraktivt. I dag har vi drøyt 50 spennende bedrifter i nettverket vårt, og vi arrangerer månedlige nettverkstreff hvor våre partnere kan bygge relasjoner i en hyggelig atmosfære.
Nye og gamle venner – like viktige
– I arbeidet for å skaffe Kolstad nye «venner» er det vel viktig at man ikke glemmer å ta godt vare på sine «gamle»?
– Absolutt, og det er noe jeg er veldig var på. En av forventningene som ligger i min stillingsinstruks fra Kolstad, er å øke omsetningen samt ytterligere profesjonalisere partnerkonseptene våre. Selv om noe da naturlig vil endres, er det veldig viktig å vektlegge at vi vil ha med og ta vare på alle, gamle så vel som nye partnere, for å kunne bygge stein på stein i arbeidet med å innfri våre høye ambisjoner.
– Du har vært på Kolstad-jobb i et drøyt år, et år preget av korona, begrensede muligheter til møte-virksomhet og nesten uten kamper. Hvordan har du opplevd det?
– Krevende, så klart. Vi har arbeidet for å kunne tilby alternative møteplasser og former. Bruken av sosiale medier er intensivert i bestrebelsene på å holde våre partnere oppdatert på det som skjer. Men jeg legger ikke skjul på at jeg ser frem til mer normale tilstander og håper at vi ganske snart i det minste kan ha partnertreff med i alle fall 50 deltagere, sier Vegard Selven.
TEKST: Tore Sæther
FOTO: Kolstad håndball, privat og Tore Sæther